Напрямок діяльності
Основна мета освітньо – виховної роботи – збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я дитини; виховання у дошкільників любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, праці , національних цінностей, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля; формування всебічної особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду; створення кожній дитині рівних можливостей для здобуття дошкільної освіти, запровадження інклюзивного навчання.
Завдання валеологічного напрямку наступні:
vВиховання у дітей свідомості того, що людина частина природи і суспільства;
vВибудовування гармонійних відносин дітей з живою та неживою природою;
vФормування етноздоровья;
vВиховання у дітей дбайливого і дбайливого ставлення до особистого здоров'я;
vВироблення навичок особистої гігієни;
vЗагартовування дітей;
vПрофілактика і усунення шкідливих звичок;
vЗдійснення валеологічного моніторингу.
На колоні при вході до храму Аполона в м. Дельфах. що в Греції, вибито надпис: «Пізнай себе».Ці слова були гаслом філософського вчення, яке ґрунтувалося на уяві про те, що пізнання навколишнього світу відбувається через пізнання себе, своїх можливостей і прагнень. Це вчення давньогрецьких філософів сьогодні можна трактувати так: для проникнення в таємниці природи і навколишнього світу велике значення має самопізнання. Відомий давньогрецький мислитель Сократ вважав, що люди, які пізнають себе роблять багато доброго і дістають чисельні позитивні результати.
Сучасна наука довела достовірність вчення стародавніх філософів, що перш за все. слід берегти духовне здоров'я людини, тому що від духовного стану залежить в значній мірі і фізичний розвиток. Крім духовного здоров'я потрібно вміти берегти і фізичне здоров'я. Здоров’я - основна умова реалізації фізичних і психічних можливостей і здібностей особистості. Здоров’я – найбільша людська цінність, яку, нажаль, багато людей починають цінувати і берегти, втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Однією з умов збереження здоров'я є здоровий спосіб життя.
Тож не дарма, першочерговим завданням Державної національної програми «Освіти» (України XXI ст.) визначено: «...виховання здорової, фізично розвиненої особистості, формування основ знань і навичок здоровою способу життя».
Формування основ здорового способу життя вимагає:
· осмислення себе, як представника біологічного виду, здатною до оцінки свого фізичного стану, прогнозування власного здоров’я, збереження його і формування;
· забезпечення соціальної і а психологічної захищеності, душевного комфорту, життєрадісного світосприймання, високих моральних та естетичних почуттів, вміння знаходили щастя в творчій діяльності;
· адаптація до соціальних умов, високою рівня культури спілкування і комунікативних навичок.
До основних складових здорового способу життя належать: спосіб життя, рівень культури, місце здоров’я в ієрархії потреб, мотивації, зворотні зв’язки, настанова на довге, здорове життя, навчання здоров’ю.
Вивчення та розв’язання цих потреб у полі зору валеології – науки про закономірності та механізми формування, збереження, зміцнення, відновлення здоров'я людей та передачі його нащадкам.
Термін «валеологія» походить від латинських слів «вале», що означає «бути здоровим» і «логос» - наука. Таким чином, валеологія- наука про здоров'я.
Пріоритетність виховання здорового покоління визначається на сучасному етапі як загальнодержавна проблема, важливість розв'язання якої передбачено Конституцією України та низкою нормативних документів, таких як:
• Конвенція ООН про права дитини
• Державна національна програма «Діти України»
• Закон України «Про дошкільну освіту »
• Базовий компонент освіти України
Головна цінність суспільства – життя і здоров'я людини. Безпека і здоровий спосіб життя – це не просто сума засвоєних знань, а стиль життя, адекватна поведінка в різних ситуаціях.
Збереження і зміцнення здоров'я формування здорового способу життя дітей дошкільного віку – це один із найактуальніших і найперспективніших напрямків роботи дошкільних навчальних закладів. Для того, щоб забезпечити гармонійний розвиток людини, потрібно з раннього віку сформувати у неї бережливе ставлення до власного здоров'я, бажання займатись фізкультурою.
Тому слід надати важливого значення валеологічній і екологічній освіті малят, адже екологія – це життя і прожити його необхідно з самого малку в злагоді з природою.